Menu

Wat is mindfulness?

Meer genieten en minder piekeren met mindfulness

In ons dagelijks leven willen we voortdurend dingen veranderen. Dit voelt alsof we nooit klaar zijn. Mindfulness verschuift de aandacht van veranderen naar accepteren wat er is. Met mildheid en zonder oordeel.

Mindfulness MBSR training

Mindfulness Centrum Heuvelrug in Veenendaal is gecertificeerd voor de bewezen effectieve Mindfulness Based Stress Reduction training (MBSR). Deze training is begin jaren tachtig ontwikkeld door de Amerikaanse hoogleraar Moleculaire Biologie en meditatiebeoefenaar Jon Kabat-Zinn.

Informatie over de MBSR training voor particulieren
Informatie over de MBSR training voor bedrijven

Met aandacht leven

Mindfulness betekent letterlijk ‘aandachtig zijn’. Mindful leven betekent dan ook met aandacht leven door meer en meer met de volledige aandacht in het huidige moment aanwezig zijn.

Meer van het leven genieten

Met mindfulness leer je bewust omgaan met stress en spanning. Je komt steviger aan het stuur te zitten van je gedachten en emoties. Daardoor gaan deze minder met je aan de haal en word je effectiever. Daarnaast brengt mindfulness meer en intensere momenten van genieten. Het leven wordt makkelijker en voelt rijker.

Mindfulness helpt bij:

  • Piekeren en negatieve gedachten
  • Werkstress en burn-out
  • Somberheid en depressie
  • Chronische pijn
  • Emotionele en psychische gevolgen van ernstige ziekte en tegenslag
  • Angst, spanning en onrust
  • Stress- en spanning gerelateerde fysieke klachten
  • Hoge bloeddruk
  • Slaapproblemen en vermoeidheid
  • Preventie van bovengenoemde symptomen

Mindfulness volgens vast protocol

De Mindfulness MBSR training volgt een vast protocol dat is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek in de medische biologie en gedragspsychologie, en op oosterse wijsheden en vaardigheden als meditatie en yoga. De training wordt wereldwijd aangeboden in ziekenhuizen, gevangenissen, bedrijven, privépraktijken, opleidings- en trainingscentra.

In de training geven we aandacht aan die gedachten en gevoelens die je stemming negatief beïnvloeden en je welzijn belemmeren. Jouw ervaringen staan centraal. Het programma bestaat uit de volgende onderdelen:

1:   Automatische piloot

2:   Omgaan met obstakels

3:   Grenzen leren kennen, aandacht voor dit moment

4:   Het landschap van stress

5:   Acceptatie: toelaten wat is

6:   Gedachten zijn geen feiten

7:   Zelfzorg: hoe kan ik zo goed mogelijk voor mezelf zorgen

8:   Hoe nu verder. Week 8 voor je verdere leven

Facultatief: stilte dag

CONTACT

Wetenschappelijk onderzoek naar mindfulness

Op basis van wetenschappelijk onderzoek naar de effecten en werkingsmechanismen van Mindfulness-Based Stress Reduction, wordt de training continu doorontwikkeld en verbeterd. Meer weten over de wetenschappelijk onderbouwde resultaten van mindfulness? Lees onderstaande artikelen